vrijdag 7 november 2008

Dag 1 Indrukken opdoen - deel 2

Het is inmiddels al bijna 14:30 en we hebben best trek gekregen. Vanuit de lounge in het hotel hadden we wat restaurantjes aan de overkant gezien, dus we besloten die richting maar eens op te lopen. Aan de overkant van de straat staat een gigantisch complex, met het lijken wel 10 verschillende grote torens (alles in dezelfde stijl). Vanuit ons hotel, dat echt ‘een kleintje’ is tussen al dat geweld, zagen we al wel verschillende zwembaden. Nu we er naartoe lopen, zien we hoe groot het is (zie ook de foto van het strand hierboven met op de achtergrond die gebouwen). Onderlangs zitten verschillende restaurants en winkels (w.o. bv Chili’s, Starbucks, etc); 'The Walk' at Jumeirah Beach Residence genoemd.

Volgens de website is dit complex hetvolgende:
The sprawling 1.7 kilometer waterfront community of Jumeirah Beach Residence is the largest single phase residential development in the world. It features 36 residential towers, 4 hotel towers and four beach clubs and 1 beach park.
It is a uniquely-themed environment combining the styles of Mediterranean and local architecture, complimented by landscaped plazas and children play areas, fountains and courtyards.
The development offers a wide selection of residential units ranging from studio, one, two, three, and four bedroom apartments with sea view, marina view, and other views to suit different budgets and needs. Jumeirah Beach Residence will be one of the most extraordinary residential and holiday destinations on earth.
JBR offers every necessity and convenience under one roof. This unique urban community also includes retail outlets, restaurants, sports and health clubs, schools, medical facilities, hotels and offices.
The Walk at Jumeirah Beach Residence will be Dubai's only outdoor shopping experience by the beach offering breathtaking views over the Arabian Gulf and bolstering world class retail outlets.

En natuurlijk, het is nog niet helemaal af, maar het is zeker al vrij ver. Tussen de gebouwen door kan je de trap op, waar nog een heel gebied is met winkels, shops en restaurants. Dat doen we zien gelijk een Italiaans restaurantje, wat net geopend is. We worden met open armen ontvangen, en besluiten lekker buiten in de schaduw te gaan zitten. De menu-kaart ziet er prima uit, ook wat betreft prijzen. We bestellen allebei mozarella en tomaat, Yvonne uitensoep als hoofdgerecht en ik tournedos met patat. De tomaat/mozarella is niet geweldig, maar de uiensoep en tournedos zijn super ! En de prijs, totaal 40 euro ;-) ! We zien hier trouwens van dichtbij de grote woontorens. Daar woont in ieder geval nog niemand in …

We besluiten weer een stukje verder te lopen en komen bij een supermarkt. Daar kopen we wat flesjes drinken en wat te snacken en we verbazen ons hier over de prijzen. Een flesje cola kost 50 cent, koekjes 75 cent en een milky way 30 cent. We lopen de trap weer af naar beneden en lopen daar langs alle shops. Het ziet er allemaal prachtig uit, het is ook best druk en de zon staat zonder wolkje om zich heen aan de hemel. Het is rond de 30 graden schijnbaar, zo voelt het wel. We besluiten om op de helft van het complex richting de grote weg te rijden en een taxi te nemen naar de Dubai Mall. Rond 15:45 staan we op een grote kruising en zien we ook weer in de verte de gigantische torens, af of in aanbouw. Indrukwekkend.

Een taxi te pakken krijgen duurt langer dan we dachten. Wat dat betreft toch geen New York of Londen, al zitten we natuurlijk niet in het centrum. Maar na 10 minuutjes toch gelukkig een vrije taxi. Het is wel iets drukker dan vanmorgen, maar het rijdt nog wel prima door. Totdat we bij de afslag van de Dubai Mall zijn, daar is het ERG druk. De taxi-chauffeur baalt zichtbaar, hij zou om 16uur stoppen, maar het is al 16:05.

We komen even aan de praat, en ik vertel hem dat ik me verbaas over de taxi-tarieven hier. Die zijn erg laag in vergelijking met Nederland. Hij noemt me al de hele tijd ‘boss’ en wil graag naar Nederland komen en betaalt mij dan, voor niets doen, 50% van de opbrengst. Ik moet er hard om lachen, maar hij blijft het herhalen. Ik vertel hem dat de benzine wel iets duurder is dan de prijs hier; 0,20 eurocent per liter ;-) ! We besluiten uit te stappen en het laatste stukje te lopen. Het lijkt nu helemaal stil te staan. Hier hebben we weer een prachtig uitzicht op de Burj Tower.

Al snel zijn we binnen in de Mall. Dat ziet er indrukwekkend groot uit, met 1200 winkels, 70 resaurants, etc etc. We sms-en Bert-Jan en Marijne dat wij er zijn en dat we ons hier wel even zullen vermaken. Zij doen nog even rustig aan, en komen dan ook die kant op. Het is vrij druk, dus we besluiten het Fashion gedeelte in te lopen, daar is het rustiger lijkt. En inderdaad, het is er superrustig, maar wel begrijpelijk. Er zijn maar een stuk of 5 winkels open …. De rest, alle grote merken, zijn nog gesloten … Dat is balen zeg …

En hier zijn zeker wel een stuk of 100 winkels. We lopen nog even de Porsche Design winkel in, waar de medewerkster blij is om eens iemand te zien. Op bijna alle winkelpanden eromheen staat ‘Opening Soon’. Als we lopen het normale gedeelte van de Mall weer inlopen, zien we dat boven de TGI binnenkort opengaat … Daar hadden we willen eten … We lopen verder binnendoor naar het grote aquarium. Dat ziet er indrukwekkend uit en er staan ook heel veel mensen. Wij kijken vanaf een verdieping hoger, en zien alle vissen, haaien, etc. Mooi gemaakt. Je kan voor 3 euro er ook in een tunnel onderdoor lopen (maar je ziet dus hetzelfde), maar de rij hiervoor is gigantisch lang.

We besluiten verder te lopen, maar ook hier is het vrij duidelijk; de helft van de winkels is niet open. We bellen nog even met Bert-Jan, die dan ook besluit om daarvoor niet deze kant op te komen. Begrijpelijk, want het komt een beetje triest over. Al is het hier dus niet zo erg als in het Fashion gedeelte.

We lopen nog een klein rondje en besluiten dan een ijsje te gaan halen bij Coldstone (wie kent het niet); er blijken er 2 te zitten, 1 bij de ice-skating rink en 1 in de foodcourt. Wij besluiten naar de ice-skating rink te lopen, maar helaas …. Deze is nog niet open, maar die bij de foodcourt wel. Dus weer helemaal terug (en het is groot daar) naar de foodcourt. De foodcourt zelf is ook gigantisch, met superdrukte bij de McDonald, Subway, Burger King, etc etc. Alle bekende US merken zijn hier vertegenwoordigd. Maar het is 17:15 en al superdruk …

Wij houden het voor gezien en lopen rustig terug naar de uitgang. Yvonne had ergens gelezen over de Waterfront, waar allerlei restaurantjes zouden moeten zitten met uitzicht op de Burj Tower. Het duurde even voordat we iemand gevonden hadden die begreep wat we bedoelden, maar om 17:45 liepen we dan toch inderdaad de juiste uitgang uit. Het is inmiddels al bijna donker, maar de Burj Tower staat er prachtig bij. Nog niet helemaal verlicht, en nog niet helemaal af, maar het ziet er indrukwekkend uit. We maken wat foto’s, al is dat lastig in het donker.

Aan de andere kant van waar we lopen, staat ook een prachtig verlicht nieuw hotel. Het schijnt nog niet open te zijn, maar het is net zo indrukwekkend.

Overigens zien we hier wat met Waterfront bedoeld wordt. We lopen nu over een brug, met de Burj Tower aan de ene kant en dat andere hotel aan de andere kant. En als we naar beneden kijken, dan zien we dat alles hier klaargemaakt wordt om met water gevuld te worden. Dat zal echt prachtig worden volgens ons. En we begrijpen dat de makers van de Bellagio fonteinen ingehuurd zijn om zoiets dergelijks te maken voor de Burj Tower in het water. Dat lijkt ons echt erg gaaf ;-) !

We lopen de brug over en komen in een ander nieuw gedeelte. Het heet hier Souk Al Bahar en heeft de stijl van een oude markt. Erg gezellig met aan de rand van het complex koffie barretjes (o.a. weer Starbucks) die dus aan het water liggen (wat er dan nog wel niet is, maar het idee is duidelijk). We volgen de waterkant en lopen het terras van een restaurant op, waar we veel mensen met waterpijpen in de weer zien. Het ziet er ook erg gezellig uit; we bekijken de kaart en besluiten hier wat te gaan eten.

Weer tomaat / mozarella en ik een tournedos, terwijl Yvonne nu voor pasta kiest. Het eten is erg goed hier, het is supergezellig hier en we kijken uit op de Burj Tower. We verbazen ons om de mensen om ons heen (expats met nanny’s; veel jongelui; etc) en kijken met veel plezier naar hoe de waterpijpen steeds weer bijgevuld worden. Erg grappig, en we hebben het heerlijk hier saampjes. Ook hier vallen de kosten mee, ongeveer 50euro.

Om 19:30 besluiten we nog even door het complex heen te lopen, en het is niet heel groot, maar wel heel gezellig en heeft leuke kleine winkeltjes. We lopen nog wat rond en nemen rond 19:45 de taxi terug naar het hotel. Om 20:15 rijden we het terrein van het hotel op, als Marijne belt, of we nog even gezellig langskomen om wat te drinken … Tja, waarom ook niet. We vragen de taxi-chauffeur of hij weer kan omkeren en ons naar het hotel van Marijne en Bert-Jan rijdt. De extra kosten waren 2 euro, dus daar komen we wel overheen (we waren er immers net langsgereden).

Het hotel (One & Only) ziet er erg leuk uit, helemaal in Westerse sferen. Compleet anders dan ons ‘zakelijke’ Hilton. En Bert-Jan komt ons al tegemoet lopen. Ze hadden net bij een Marokaans restaurant gegeten en daarnaast was een soort buitenpleintje weer in Oosterse sferen. En ook hier weer overal de waterpompen. Marijn zien we al ‘liggen’ op de matjes daar. Dus ook wij gaan lekker liggen. We kletsen lekker, betrekken ook onze ‘newly wed’ overburen veel in het gesprek; beide uit Londen en die waren hier op huwelijks reis en gingen vanavond lekker ‘clubben’.

We hebben dus een supergezellige avond. Lekker relaxen in de buitenlucht onder de sterrenhemel met het idee dat je in de sprookjes uit 1001 nacht beland bent. Maar om 23:45 houden de ouwetjes het voor gezien, terwijl de newly weds de nachtclub gaan opzoeken. We nemen afscheid en stappen de taxi in. Net iets voor middernacht zijn we in ons hotel, het was best nog druk onderweg. Al was de prijs 2,50euro voor de taxi.

Op onze hotelkamer liggen allemaal lekkere dingen. Een grote schaal met fruit, maar ook een chocolade-cake met ‘Happy Wedding Anniversary’ erop. Hartstikke leuk gedaan. We nemen allebei nog een lekker stukje (want die zal morgen niet goed meer zijn) en ik duik nog even achter de laptop, terwijl Yvonne in bed nog wat tv kijkt. Ik kijk nog even van ons balkon richting de Palm; prachtig verlicht. Om 00:30 houden we het voor gezien en gaan lekker slapen.

We hebben het in ieder geval geweldig hier. Een geweldige stad die ons in veel opzichten ook aan Amerika doet denken. Maar met een ongelooflijke service gerichtheid. De grote wolkenkrabbers, het heerlijke weer, overal personeel dat je vriendelijk gedag zegt, in restaurants loopt eerder teveel dan te weinig personeel, de lage wc’s (ik moet ineens weer aan het verslag van Teleton denken; sommigen weten wel wat ik nu bedoel …). En overal de bekende winkelketens. In het restaurant vroegen we om ‘Coke and Diet Coke’ met als antwoord ‘No sorry, only Pepsi’; hoe Amerikaanser kan het ?

Wat ons ook opvalt, hoe weinig ‘locals’ je hier ziet. Je denkt aan de lange witte jurken en burka’s, maar die zie je hier opvallend weinig. In de Dubai Mall zagen we dat zo nu en dan, maar niet echt veel. En we zien weinig politie, wel zo nu en dan beveiliging, maar je voelt je hier heel safe. Wat ons betreft is het na 1 dag al geslaagd. Zelfs voor Yvonne, die heel sceptisch was en er eigenlijk niet zo veel zin in had. Maar ook die is overtuigd nu !

Anoniem zei

gelukkig dat Yvon ook geniet.... weer leuk geschreven hoor. Heerlijk, zie t allemaal voor me en leef mee. Liefs mama

Ziet er perfect uit. Had het eerst in de planning voor onze 35 jarige trouwverjaardag, maar schakel nu maar terug naar de 33 1/3. Dat is toch ook een jubileum ?? :-)

Ga zo door !!

Anoniem zei

Kan wel merken , dat jullie genieten.Ga daar nog maar even mee door!. Hier koud, storm en regen. brrrrr.