maandag 10 november 2008

Dag 4 - Burj Al Arab en Madinat

Vandaag weer een geweldige dag achter de rug. Weer het ontbijt gemist in het hotel, want rond 11uur werd ik pas wakker … Mijn maag is nog steeds niet helemaal top, beetje balen dus. Maar het gaat op zich wel. Ook mijn kies gaat, niet echt veel last van. Gelijk even achter de laptop gedoken, de weblog bijgewerkt en wat email beantwoord. Om 12:30 werd Yvonne pas wakker, die had wat uurtjes vannacht wakker gelegen. We hebben lekker rustig aan gedaan en rond 13:45 zijn we het hotel uitgelopen, om een stukje van ‘The Walk’ te lopen, maar nu de andere kant op.

Alleen heel slim was dat niet, want het was midden in de zon toch wel erg warm, zo midden op de dag. We lopen dus maar weer terug naar het hotel, want dit is niet echt relaxed. We besluiten om even naar de lounge te gaan. Daar drinken we lekker wat, nemen de Lonely Planet en de Concierge Guide to Dubai nog maar eens door. Moeten we nog iets doen, wat we echt niet mogen missen. Over een Jeep Safari twijfelen we, ik heb nog steeds last van mijn maag, dus waarschijnlijk is dat niet zo’n goede optie. Dat moeten we maar tot een volgende keer bewaren.

Verder komen we niet echt dingen tegen die we zouden moeten doen. We zitten op ons gemakje nog wat in de lounge, waar om 15uur allemaal hapjes worden neergezet … Niet goed, want om 16:30 hebben we dus de ‘Afternoon Tea’ in het Burj Al Arab. Ik neem toch maar een schaaltje met verse aardbeien en slagroom; heerlijk !

Om 15:15 besluiten we toch maar te gaan; we nemen een taxi bij het hotel, op weg naar de Burj Al Arab. Dat is maar een klein kwartiertje rijden. Onderweg komen we nog bushokjes tegen, zoals ik die nog niet ergens anders heb gezien, ze hebben airco !

Om 15:45 staan we bij de ingang naar het Burj Al Arab. Op advies laten we ons door de taxi bij de beveiliging afzetten en lopen we daarna over de brug naar het hotel. Eerst ons melden bij de beveiliging, en we staan inderdaad op de lijst en mogen naar binnen. Ongelooflijk hoeveel mensen er voor het hek staan om foto’s te nemen, misschien verwachtend dat ze wel naar binnen mogen; maar helaas. Als we het hek doorzijn, wordt ons gelijk al aangeboden om met een golfkarretje naar het hotel gebracht te worden. Nee hoor, we willen lekker lopen.

Door het windje over de zee is het heerlijk wandelen. En er loopt niemand over dit stuk, we zien alleen maar luxe auto’s voorbij rijden. We nemen nog een paar foto’s, want het uitzicht is hier indrukwekkend; zowel op het hotel zelf als op het naastgelegen Madinat Resort, waar we vanavond nog heengaan.

Als we het hotel binnenlopen, zijn we echt onder de indruk. En ik heb toch al redelijk wat (luxe) hotels van binnen gezien. Maar dit is echt extreem. De lobby, waar we vriendelijk ontvangen worden, bestaat uit allemaal kleine water-fonteintjes en het lijkt allemaal goud wat er blinkt. We nemen de roltrap naar de 1e verdieping, waar we het beste uitzicht krijgen op het hotel vanbinnen (1e foto is recht naar boven genomen).

Hier zijn we een fontein met verschillende waterstralen, waar in het midden eens in de zoveel tijd (onbekend wanneer precies) een grote straal 100feet omhoog wordt gespoten. We wachten daar een half uur, maar helaas zien we deze gebeurtenis niet. Om 16:20 nemen we de lift omhoog naar de Sky View bar, op de 27e verdieping van het hotel. De lift zit aan de buitenkant van het hotel, dus we kijken gedurende de rit omhoog naar de oceaan. Een prachtig gezicht uiteraard.

Precies om 16:30 zijn we boven en worden we gelijk naar onze tafel gebracht. De bar ziet er prachtig uit en we zijn echt wel even onder de indruk; natuurlijk ook van het uitzicht, want dit is het hoogste hotel ter wereld. Helaas zitten we niet langs de ramen, maar op de ‘2e rang’ zeg maar. Het service-niveau is natuurlijk weer ongeëvenaard hier; wat is iedereen vriendelijk en behulpzaam. We krijgen allebei een glas champagne, krijgen (warme) natte handdoekjes om onze handen schoon te maken en we krijgen een bakje met verschillende soort rood fruit (bessen) met slagroom.

Ik ben gek op aardbeien, dus vraag gewoon of ik niet alleen aardbeien kan krijgen. En dat is natuurlijk geen probleem. En het is natuurlijk heerlijk ;-) ! Opeens zie ik een vrije tafel bij het raam, dus ik vraag maar weer of wij daar niet mogen zitten. En ook dat is geen probleem, we worden verhuisd naar de raamzijde. Het uitzicht is prachtig, op zowel de Palm (wat is die goed te zien zeg), als op ‘The World’ (iets minder goed te zien).

Vervolgens krijgen we de ‘Afternoon Tea’ hapjes op een speciale gebakjes schaal, in de vorm natuurlijk van het Burj Al Arab. Met allerlei verschillende broodjes, hapjes, koekjes, etc etc. Dat ziet er GOED uit ;-) !

Zodra iets op is, wordt het onmiddellijk bijgevuld. Ook krijgen we uiteraard de bestelde thee; Yvonne mango en ik aardbeien. Ook dat smaakt prima. Inmiddels begint de zon onder te gaan en het uitzicht alle kanten op is geweldig. Wat hebben we het naar ons zin zo en beseffen we hoe goed we het hebben ! We bellen even met onze kinderen en ouders, wat een geweldig gevoel hier zo. Dit hadden we niet willen missen.

Inmiddels begint het goed donker te worden; het is inmiddels al bijna 18uur. We krijgen nog scones met jam en allerlei andere soorten beleg. Yvonne neemt tussendoor nog een ‘strawberry sorbet’ en we eindigen met nog wat bonbons en allebei nog een flesje cola en cola light. De bar is inmiddels ook helemaal verlicht en ziet er prachtig uit.

We mogen officieel tot 19uur blijven zitten, maar om 18:45 houden we het voor gezien. We kijken nog even aan beide kanten van de immense bar naar de uitzichten, proberen nog wat foto’s te maken in het donker door het glas (maar we krijgen hier helaas geen mooie foto’s). Maar we zijn zwaar onder de indruk, echt geweldig.

We stoppen weer in de lobby en proberen nu wel de ‘shooting fountain’ mee te kunnen maken. We wachten dus weer keurig bij de fontein en vermaken ons prima met het kijken naar mensen die hier langskomen. Je zult begrijpen dat we ons hiermee prima vermaken. Eigenlijk alles zie je wel langskomen, maar toch vooral veel Russen … En we vermaken ons om de vele vrouwen op hoge hakken, die daar toch moeite mee hebben om op te lopen.

Om 19:30 zien we dan eindelijk waar we 45 minuten op hebben zitten wachten en …. Het viel natuurlijk tegen. Het leek ook niet helemaal goed te gaan, want verder dan 30 à 40 meter leek het water niet te komen. Maar goed, we hadden het prima naar ons zin, dus wat wil je nog meer ! We nemen de roltrappen naar beneden, langs de kleinere fonteintjes en zien de aquariums langs beide zijden van de roltrappen. Ook dit is weer prachtig gemaakt.

We lopen nog naar de kleine hotel gift shop, om te kijken of we nog iets kunnen kopen als souvenir. Maar het stelt zo weinig voor, dat we het hier snel gezien hebben. We lopen naar buiten en vragen om vervoer naar het Madinat resort. We krijgen gelijk een golfkarretje toegewezen, die ons de brug weer overrijdt met prachtig uitzicht op Madinat zelf, en tenslotte ons het hele terrein over rijdt. Helaas moeilijk vast te leggen, maar ook dit was weer een belevenis op zich.

Het Madinat Jumeirah, ook wel Jumeirah City genaamd, is een soort eerbetoon aan Dubai’s verleden. Het is een groot hotelcomplex, onderdeel van Jumeirah (ook Burj Al Arab en Jumeirah Beach Resort), met 3 verschillende hotels, hele waterwegen en in de stijl van het oude Dubai. We lieten ons afzetten bij de interne shopping mall; de Souk. Ook hier natuurlijk helemaal in oude stijl Het is hier echt prachtig en absoluut de moeite waard om langs te gaan. Wat ons betreft, je mag het eigenlijk niet missen (dat was ook tegen ons gezegd).

We zien allemaal gezellige restaurantjes, er is live muziek en we zien de bootjes varen over de riviertjes. Echt een indrukwekkend geheel en heel leuk om mee te maken dus. We lopen over de Souk en zijn nog op zoek naar een houten kameel, maar een betaalbare variant komen we helaas niet tegen. Daar hebben we dus nog 1 dag voor ! Aan het eind van de Souk komen we bij de taxi-stand uit en we besluiten maar gelijk de taxi terug te nemen.

Rond 20:45 zijn we weer terug bij het hotel. We besluiten nog even naar de supermarkt te lopen voor wat kleine hapjes en wat flesjes cola voor Yvonne. Om 21:30 zijn we weer op de hotelkamer. Als Yvonne gelijk lekker in bed stapt, terwijl ik de laptop achter duik voor de weblog en (veel) emails, maakt ze haar flesje cola open … Ik hoor een gespetter achter mee; het hele bed zit onder cola ! Lachen natuurlijk (tot tranen aan toe; voor degene die ons reisverslag Florida herinneren …).

Yvonne gaat dus lekker in bad zitten, terwijl ik housekeeping bel om ons bed te verschonen. Binnen een kwartier is dat gelukkig gebeurd en kan Yvonne weer lekker in bed liggen. Ze zit de hele tijd Tom en Jerry tekenfilmpjes te kijken en ik hoor haar alleen maar lachen ! Om 22:45 houd ik het ook voor gezien, laat de weblog in en sluit de computer af. Morgen weer een relaxte, laatste dag, met een speciale restaurant reservering (maar ben bang dat het na vandaag alleen maar kan tegenvallen). Kado heeft ze al gehad, we hebben allebei nog een paar kleinigheidjes voor elkaar ;-) !

Anoniem zei

Geweldig weer he en nee hoor. Zal morgen ECHT NIET TEGENVALLEN.. Wedden?? geniet er maar lekker van. Fijn dat je bijna helemaal opgeknapt bent en yvon niet begonnen is. Liefs mama

Waauw, wat lijkt Dubai me geweldig! (Enneh, 100 ft is 30-40 meter..)