woensdag 12 november 2008

Dag 6 - De terugreis

De wekker gaat dus vroeg, maar we stappen gelijk uit bed. Eerst Yvonne de douche in, ik mijn spulletjes bij elkaar graaiend, laptop en fototoestellen inpakken. En daarna ik de douche in. Dat is allemaal snel gebeurd en om 5:45 staan we bij de receptie. Ik reken af, terwijl Yvonne alvast gaat kijken of er een taxi is. Die staat er gelukkig gelijk al en om 5:55 gaan we op weg.

Het is natuurlijk relatief rustig onderweg, en we zien het ook langzaam maar zeker licht worden. We rijden nog 1 keer over de grote brede weg richting het oude centrum; kijken nog naar Burj Al Arab, die blijkbaar om deze tijd niet mooi in het licht staat. Ook verbazen we ons weer over de Burj Tower; wat is die immens groot. Het lijkt of ze hier dag en nacht aan het werk zijn. Geen idee of dat ook echt zo is.

Keurig om 6:20 zijn we al bij het vliegveld. We checken in en alles gaat vrij vlotjes. Nergens lange rijen en we kunnen dus overal snel doorheen. Het is wel een stuk lopen naar de gates, dus we zijn daar rond 6:45. We doen nog een paar laatste inkopen bij de duty free; wat kado’s voor onze oppassers en nog een mooi kado voor mijn moeder die vandaag 60 jaar is geworden ! GEFELICITEERD ! Dus we kunnen straks gelijk door naar haar feest.

Rond 7uur zijn we bij de gate. De KLM lounge zit aan de andere kant van de gate, dus hoe graag ik doe ook even had willen zien, we besluiten maar vast naar binnen te gaan. De gate is al open, al gaan we nog niet gelijk aan boord. Maar al snel kunnen we ook het vliegtuig in en we hebben dezelfde plekken als op de heenvlucht. Dus lekker achterin de business class; lekker rustig.

Keurig op tijd stijgen we op. De business class zit helemaal vol, maar economy is vrij leeg; ook net als op de heenvlucht. Yvonne gaat gelijk slapen, ik kijk een film en werk alle laatste email weg. De vlucht verloopt prima en we zitten nu aan de goede kant van het vliegtuig; want we hebben een prachtig uitzicht op Burj Al Arab en The Palm vanuit onze stoelen. Helaas, fototoestel zit bovenin …. Ik verbaas me er weer over, maar we vliegen over Irak heen, we kunnen zelfs Bagdad zien liggen … Maar goed, we zitten vrij hoog dus het zal vast veilig zijn.

Alleen een beetje jammer, vlak na het opstijgen krijg ik echt VERSCHRIKKELIJKE kiespijn, ik ga haast door de grond van de pijn (gelukkig niet echt, zou een flinke smak zijn ….). Zodra de riemen los mogen pak ik snel paracetamol en haal gelijk water. Maar eerste half uur blijf ik flink last houden, daarna zakt het gelukkig helemaal weg en heb ik verder geen last meer van gehad.

We landen ongeveer 45 minuten voor op schema. We kunnen weer als eerste het vliegtuig uit en wonder boven wonder komt onze koffer als eerste de band op ! We hebben altijd ‘priority’ op onze koffer, zodat die er snel uit zouden moeten komen, maar meestal werkt dat helemaal niet ;-) ! Maar goed, bij de douane staan ze met 4 man te controleren. Yvonne doet haar vest helemaal dicht, zodat ze de sieraden om nek en handen niet zien en we kunnen inderdaad gelijk doorlopen. Om 12:15 staan we dus al buiten; Joey is er gelukkig al 5 minuten later, dus echt wachten hoeven we niet. En om 13:15 stonden we alweer bij ons voor de deur; met 2 blije honden en 3 blije katten !

-----------------------------

Onze bevindingen over Dubai, we waren zeker onder de indruk van deze immense stad en alles wat hier nog te gebeuren staat de komende jaren. Wat ons betreft is 5 dagen echt wel genoeg om een goede indruk op te doen van deze stad. De hotels zijn wel erg duur; het is best tactisch om de avondvlucht heen te nemen (en dus ’s ochtends aan te komen) en de nachtvlucht terug te nemen (en dus ook in Nederland ’s ochtends aan te komen). Dat scheelt je 2 overnachtingen en de meeste hotels hebben speciale faciliteiten voor douchen / opfrissen.

Dubai is wat betreft prijzen van eten en shoppen vergelijkbaar met Nederland. Je kan goedkope en dure restaurants vinden, al naar gelang je smaak. Keus volop in ieder geval. De taxi’s zijn onwaarschijnlijk goedkoop, waarschijnlijk omdat er nog niet echt openbaar vervoer is. Als ik een locatie zou moeten aanraden, dan zou ik een hotel kiezen bij Jumeirah Beach; dat kan dan aan het strand of meer juist niet. Ook daar is de keuze groot genoeg. Het hotel wat op ons het meeste indruk heeft achtergelaten is het Madinat Jumeirah hotel (3 verschillende hotels hier); zal niet goedkoop zijn. Ook het One & Only heeft een bijzondere sfeer.

Nog een paar tips van ons:
- Een bezoek aan de Mall of the Emirates (met indoor ski-baan)
- Een bezoek aan de Dubai Mall (als er meer winkels open zijn) en daarna via de Waterfront naar Souk Al Bahar met uitzicht op de Burj Tower en hotel The Address; bij voorkeur ’s avonds om dan hier wat te eten
- Afternoon tea in de Burj Al Arab (prijzig maar een ervaring op zich; reserveren verplicht); laat je afzetten bij de bewaking en loop zelf de brug over. Na de tea neem je een buggy naar het Madinat complex en wandel je over de Souk.
- Reserveer een diner in het Madinat complex; voor relaxed het Shimmers restaurant op het strand, voor romantisch het Pierchic visrestaurant in zee met uitzicht op Burj Al Arab. Laat je met een bootje over het complex varen.
- Bezoek de Gold Souk in het oude centrum Deira; de prijzen zijn laag en het is een ervaring op zich om te onderhandelen
- Plan een lunch in het Atlantis hotel op The Palm; alleen al de ervaring om daarheen te rijden over The Palm, geeft je een idee van de grootte hier.
- Een Jeep safari de woestijn in; in combinate met bijvoorbeeld kameelrijden en sandboarden. Wij hebben het nu niet gedaan, maar dat staat volgende keer zeker op het programma.
- Een vlucht met watervliegtuig over o.a. Dubai, The World en The Palm. Het is vrij prijzig, maar we hoorden veel positieve verhalen hierover.
- Neem voor alles de taxi; het kost echt niets.
- In deze periode is het weer ideaal; alleen maar blauwe lucht en een temperatuur van rond de 30 graden. In andere periodes kan het echt bloedheet zijn, dus let daar goed op.

Op korte termijn hoeven wij op zich niet terug, voor ons gevoel hebben we alles prima gezien nu. Wij gaan dan toch liever naar het door ons geliefde Amerika ! Al doet Dubai in bijna alles denken aan Amerika. Wij waren positief verrast hier en zijn blij dat we het Dubai in opbouw hebben gezien. Ja, het is inderdaad een grote bouwput, maar wij vonden dat in positieve zin. Er staan al zoveel indrukwekkende gebouwen die wel klaar zijn.

Als over een paar jaar de meeste grote projecten afgerond zijn, zoals met name de projecten in Dubailand (wat daar allemaal weer gaat komen is ongelooflijk), dan gaan wij graag weer terug, met de kinderen. En ook dan zullen we het ongetwijfeld ongelooflijk naar ons zin gaan hebben ! Bedankt allemaal voor de leuke en positieve reacties.

Corry zei

Welcome back! Leuk verslag weer. Snel wat aan die kies laten doen.